Maak een huisstijl van iets waar normaal geen huisstijl voor gemaakt wordt. Zo luidde de opdracht voor het keuzevak Branding en Merkstrategie. Aan de slag dacht ik, want dit is een van mijn favoriete onderdelen van het ontwerp vakgebied!
Ik ben gegaan voor een leuke uitdaging, een abstract begrip, namelijk: Een veilige plek. Hoe maak je daar een huisstijl van? Oftewel, hoe maak je een veilige plek visueel en ook in de schrijfstijl voelbaar?
Na een aantal weken zorgvuldig lettertypes, beelden, kleuren en woorden kiezen is het me gelukt:
Ik wil je graag voorstellen aan het fictieve merk...
⬇️
safe space ☁️
Een plek voor jou. Altijd.
⬇️
In hoofdstuk 1 vertelt safe space wie het is.
⬇️
Ik ben jouw safe space
Daar waar jij je veilig voelt.
Daar waar je zorgen even verdwenen zijn.
Daar waar jij je veilig voelt.
Daar waar je zorgen even verdwenen zijn.
Je veilige haven in de drukte van het bestaan.
Ik ben er voor jou en voor ieder ander.
Maar voor iedereen weer anders.
Ik ben er voor jou en voor ieder ander.
Maar voor iedereen weer anders.
Wie/wat ben ik voor jou?
⬇️
Misschien ben ik je geliefde...? 💚
⬇️
Misschien ben ik de muziek in je oren...? 🎶
⬇️
Of de sport waar je helemaal in op gaat...? 🏐
⬇️
Hoe dan ook.
Op mij kun je altijd terugvallen.
Ook al ben je niet bij me.
Ik wacht op je.
Dus besef en wees gerust.
Ik ben er voor je.
Altijd.
Op mij kun je altijd terugvallen.
Ook al ben je niet bij me.
Ik wacht op je.
Dus besef en wees gerust.
Ik ben er voor je.
Altijd.
⬇️
Zoals je merkt, schrijft safe space vanuit de ik-persoon. Op die manier krijg je namelijk een heel persoonlijk en oprecht gevoel. Alsof het merk een echt persoon is.
In de tone of voice beschrijf ik verder wat de stijl van communiceren is:
In de tone of voice beschrijf ik verder wat de stijl van communiceren is:
Ik hoef niet veel te zeggen.
Mijn aanwezigheid spreekt duizenden woorden...
Mijn aanwezigheid spreekt duizenden woorden...
⬇️
Maar als ik iets zeg...
Spreek ik met kalmerende woorden. Woorden die als een warme deken om je heen vallen.
Ik praat als het nodig is.
Stil, wanneer dat meer zegt.
Stil, wanneer dat meer zegt.
Kort en krachtig.
Met veel betekenis
⬇️
Het logo van safe space is eenvoudig, en dat is precies de bedoeling.
Dit biedt namelijk de volledige ruimte voor ieders eigen interpretatie wat die veilige plek voor hen is.
De golvende lijn stelt een bubbel voor wat als een soort schild om het woord heen zit.
De bubbel zie je terugkomen om de foto's van mensen heen.
Dit biedt namelijk de volledige ruimte voor ieders eigen interpretatie wat die veilige plek voor hen is.
De golvende lijn stelt een bubbel voor wat als een soort schild om het woord heen zit.
De bubbel zie je terugkomen om de foto's van mensen heen.
Naast dat het visueel maakt hoe het eruit zou kunnen zien als iemand in zijn safe space zit, is het ook een hint naar in je eigen ''bubbel'' zitten, wat ook een veilig gevoel kan geven.
⬇️
De lettertypes van safe space zijn voornamelijk rond en zonder schreef. Dit geeft een hele vriendelijke uitstraling.
Behalve het woord ''Altijd'', die staat stevig op zijn schreven, want die belofte is ècht voor altijd.
⬇️
In hoofdstuk 3 komen de touchpoints van safe space aan bod, oftewel: De momenten waarop mensen in aanraking komen met het merk.
Waaronder...
Waaronder...
⬇️
Een poster campagne
''Ik wil jou graag laten weten dat ik er altijd voor je ben. Daarom zal ik je daar op allerlei plekken aan herinneren. Door heel je leefomgeving kom ik af en toe tevoorschijn.''
⬇️
Een smartwatch applicatie met ademhalingsoefeningen.
''Ik wil je graag helpen om je veilig te voelen in je eigen lichaam. Soms is het nodig om weer even tot jezelf te komen. Wanneer je bijvoorbeeld gestresst of overprikkelt bent. Met mij kun je even rustig ademhalen. Ik help je er doorheen.''
''Ik wil je graag helpen om je veilig te voelen in je eigen lichaam. Soms is het nodig om weer even tot jezelf te komen. Wanneer je bijvoorbeeld gestresst of overprikkelt bent. Met mij kun je even rustig ademhalen. Ik help je er doorheen.''
⬇️
Dat was een greep uit het huisstijl handboek van safe space.
Na deze opdracht wist ik al, maar weet ik nu beter dat alle kleine stijlkeuzes die je maakt, invloed hebben.
Na deze opdracht wist ik al, maar weet ik nu beter dat alle kleine stijlkeuzes die je maakt, invloed hebben.
Ze geven een bepaald gevoel weer.
Ze vormen de associaties in het brein van je doelgroep.
Dus kies ze zorgvuldig.
Ze vormen de associaties in het brein van je doelgroep.
Dus kies ze zorgvuldig.
Daarom heb ik wekenlang van alles uit geprobeerd; verschillende schetsen gemaakt, moodboards verschillende versies van het huisstijl handboek, ik wilde het gevoel precies goed hebben.
Uiteindelijk is dat goed gelukt, en ben ik blij om te zeggen dat ik deze opdracht met een 9,5 heb gehaald.
Op naar nog meer betekenisvolle huisstijlen!
💚
Op naar nog meer betekenisvolle huisstijlen!
💚